Для непосвячених та тих хто не відпочиває в морських круїзах, назва Hurtigruten не викликає жодних асоціацій. Але якщо цій норвезькій компанії вдасться створити найбільш енергоефективний круїзний лайнер в світі, її ім’я увійде в повсякденні розмови значно ширшої аудиторії мандрівників.
Компанія Hurtigruten існує вже 130 років, розпочавши свою діяльність в якості постачальника громадського морського транспорту в Норвегії. В актуальному флоті компанії налічується 15 кораблів, що обслуговують потреби десятків портів. Все перелічене робить компанію дуже важливою з операційної точки зору на локальному рівні. В глобальному масштабі її вплив ще більший, оскільки вона є найбільшою експедиційною круїзною компанією в світі.
Однак світ запам’ятає Hurtigruten не за це. В книгах з історії, ймовірно, її назву пов’язуватимуть з тими хлопцями, що проривають індустрію зсередини для зелених новацій, прокладають складний шлях та закликають інших слідувати їх прикладу. Просто щоб підкреслити сказане, варто згадати факт прийняття до флоту компанії двох перших гібридних експедиційних лайнерів в світі в 2019 році, кораблів Roald Amundsen та Fridtjof Nansen.
В їх реалізації гібридної технології судна здатні плисти на електричній тязі до 30 хвилин, а потім переключаються на звичайні засоби поступального руху. Це може здатися не надто значним досягненням для недосвідченого споживача, але враховуючи той факт, що ми говоримо про круїзний лайнер, ці 30 хвилин призводять до скорочення шкідливих викидів на 20%. Простіше кажучи, пара лайнерів розробки Rolls-Royce скорочують свою викиди CO2 на 6 400 метричних тон, що еквівалентно річним викидам в атмосферу понад 5 500 автомобілів.
Однак предметом нашої сьогоднішньої історії є не згадана вище гібридна технології, а судно майбутнього, котре повністю живитиметься від електричної енергії, зводячи свої викиди в атмосферу до абсолютного нуля.
Найекологічніший корабель в світі поки що називається Sea Zero та вперше був анонсований компанією Hurtigruten в березні 2022 року. Трохи більше року потому ми вперше бачимо, про що йшла мова в анонсі – про справжнє чудо інженерної думки, наповнене таємницями та новітніми технологіями.
Почнемо з технічних даних. Екологічний круїзний лайнер Sea Zero має довжину 135 метрів. Це значно більше футбольного поля та достатньо для розміщення не менше 270 кают для 500 гостей. Корабель також передбачає вантажний відсік та зможе перевозити автомобілі (кількість невідома).
Джерелом тяги корабля виступатиме чиста електрика: конструкція не передбачає дизельного, газового чи ДВЗ на будь-якому іншому виді горючого палива. Живити силову установку буде комплект акумуляторів потужністю 60 мегаватт, що в перерахунку приблизно відповідає потужності 850 середньостатистичних електромобілів.
Батареї лайнера заряджатимуть в портах прибуття. Найкрутіша фішка полягає в тому, що рівень заряду корабля відображатимуть на його корпусі, тому відвідувачі порту та самі круїзні мандрівники зможуть відстежувати процес заряджання.
Не дивлячись на свій велетенський розмір, одних акумуляторів недостатньо для задоволення потреб корабля під час тривалого круїзу. Ось чому силова установка передбачає живлення від масивних сонячних панелей вражаючого розміру. Якщо бути точним, мова йде про площу 1 500 кв. м. Сонячні панелі встановлять на розсувних крилах та на вітрових парусах. Паруса забезпечуватимуть додатковий імпульс руху, доповнюючи двигуни. Самі паруси мають конструкторську площу 750 кв. м., а в розкритому вигляді вони здійматимуться на 50 метрів вверх.
Всі перелічені новації ніколи раніше не застосовувалися в кораблях. Ще однією новинкою в галузі стане використання штучного інтелекту для маневрування. На даний момент невідомо, що це за система та що вона буде робити, але розгортання ШІ дозволить створити капітанський місток, за розміром та дизайном схожий на кабіну літака, ніж на командну палубу класичного корабля.
Hurtigruten планує спустити електричний круїзний лайнер Sea Zero на воду в 2030 році та почати його будівництво в 2026-му, але верф для будівництва ще не обрана. Найбільша проблема на даний час – знайти спосіб знизити споживання енергії бортовими готелями, котрі на звичайному круїзному лайнері з’їдають біля 50% загального енергоживлення.
Фото 📸 Sea Zero – перший в світі електричний круїзний лайнер




